publicist
annonsor
annonsinfo
omoss
nyheter
kontaktaoss
adten
2012-04-25

Frågor och svar om mobilannonsering!

Internetworld nr 2 2012 - Marknadsföring i mobilen växer så det knakar och utvecklas åt alla möjliga och ibland omöjliga håll. Och samtidigt som den mesta uppmärksamheten, i alla fall i media, ofta riktas mot tekniskt avancerade appar eller startups med högtflygande idéer, frodas nästan lite i skymundan vanlig hederlig displayannonsering i mobilen. I appar och på mobilsajter köps, säljs och visas allt fler annonser. Patrick Törn är grundare för ett av Sveriges största mobila annonsnätverk Ability Mobile samt ordförande för Sveriges Annonsörers Kommitté för mobilmarknadsföring, KMM. Han ger oss sin bild av läget för mobil annonsering just nu.

Hur är statusen för mobil displayannonsering just nu? 

— Beteendet bland mobilsurfarna är nu mer moget och publicisterna vågar ta steget och investera i fler mobila kanaler. Det pågår full aktivitet hos de flesta mediahus som erbjuder kommersiella digitala annonsytor. Tidigare har det främst varit räckviddsmedierna som investerat men nu väljer även nischade aktörer att hoppa på tåget. Vi har under året sett att allt fler annonsörer väljer att prova på mobilen som annonskanal. Många har redan idag lagt med mobilen som en självklarhet i mediemixen. Investeringarna ökade med 170 procent förra året – enligt IRM. Det finns många intressanta annonsytor för en annonsör att vara kreativ på och sticka ut i sin marknadsföring. Gör man det rätt är det inte ovanligt att man har clickthrough rate-nivåer på ett par procent (att jämföra med bannerannonser på webben vars clickthrough rate vanligen ligger en bra bit under en procent, reds. anmn. ). 
 
Vilka trender ser du?
— Efterfrågan att nå specifika målgrupper och att synas i rätt miljö blir allt större. Vi kommer att se allt mer att vertikaler kommer att komplettera horisontaler i annonsörernas medieplaner. Mobiltelefonen kommer vara navet i kommunikationen och binda samman alla medier. Det pratas mycket om multitasking; att mobilen kompletterar och stöttar övriga medier väl. I en kampanj som går i flera medier kan man med fördel hänvisa kunden till en mobilsajt eller uppmana kunden att skicka ett sms för att få mer information. Mobilen blir då ett bra komplement till all övrig marknadsföring – och ytterligare en kanal att interagera med kunden genom. 
 
Vad ska du tänka på som annonsör för att få bäst resultat av en kampanj? 
— Det absolut viktigaste är att driva besökaren till en mobilanpassad sida, det för att säkerställa att du tar hand om besökaren på bästa sätt. En annan viktig del är att engagera användaren och driva till aktivitet. Använd alla möjligheter du har till viral spridning och koppla på Facebook och andra sociala medier. 
 
Läs hela artikeln i Internetworld nr 2 2012 - finns ute i butik nu!
 


Läs hela artikeln på IDG.se: »