publicist
annonsor
annonsinfo
omoss
nyheter
kontaktaoss
adten
2012-06-26

Sju frågor och svar om mobilannonsering

Investeringarna i mobilannonsering ökade med 170 procent under 2011, enligt Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM. Och ännu fler mobila annonser ser det ut att bli i år.

Marknadsföring i mobilen växer så det knakar och utvecklas åt alla möjliga håll. Och samtidigt som den mesta uppmärksamheten, i alla fall i media, ­riktas mot appar eller startup-företag med högt­flygande idéer, frodas vanlig displayannonsering i mobilen nästan lite i skymundan. I appar och på ­­mobilsajter köps, säljs och visas allt fler annonser.

Patrick Törn är grundare av Ability Mobile, ett av Sveriges största mobila annonsnätverk, samt ordförande för Sveriges Annonsörers Kommitté för mobilmarknadsföring, KMM. Han ger oss sin bild av läget för mobil annonsering just nu.
 
Vilken status har mobil displayannonsering just nu?
 – Mobilsurfarnas beteende är nu mer moget och publicisterna vågar ta steget och investera i fler mobila kanaler. Det pågår full aktivitet hos de flesta mediehus som erbjuder kommersiella digitala annonsytor. Tidigare har det främst varit räckviddsmedierna (medier som når en stor och bred publik) som har investerat, men nu väljer även nischade aktörer att hoppa på tåget.
 
– Vi har under året sett att allt fler annonsörer väljer att prova på mobilen som annonskanal. Investeringarna ökade med 170 procent förra året, enligt IRM (Institutet för Reklam- och Mediestatistik).
 
– Det finns många intressanta annonsytor för en annonsör att vara kreativ på och sticka ut i sin marknadsföring. Gör man det rätt är det inte ovanligt att man har clickthrough rate-nivåer (antalet klick en annons får delat med antalet gånger den har visats) på ett par procent (att jämföra med bannerannonser på webben vars clickthrough rate vanligen ligger en bra bit under en procent, reds. anm.).
 
Vilka trender ser du?
– Efterfrågan att nå specifika målgrupper och att synas i rätt miljö blir allt större. Mobiltelefonen kommer att bli navet i kommunikationen som ­binder samman alla medier. Det pratas mycket om multitasking, att mobilen kompletterar och stöttar övriga medier väl.
 
– I en annonskampanj i flera medier kan man med fördel hänvisa kunden till en mobilsajt eller uppmana kunden att skicka ett sms för att få mer information. Mobilen blir då ett bra komplement till övrig marknadsföring, och ytterligare en kanal att interagera med kunden i.
 
Vilken typ av annonsörer köper mest i ert ­nätverk i dag?
 – Vi har alla typer av branscher och aktörer, allt från mobiloperatörer, bilhandlare, banker, restauranger, sökföretag och läkemedelsföretag, till företag i mode- och resebranschen. 
 
Vilka är de vanligaste felen annonsörer gör?
 – Det vanligaste felet är att man skickar besökaren till en icke mobilanpassad webbsida.
 
Hur skiljer sig mobila annonser från traditionell bannerannonsering?
– Reklameffektiviteten i mobilen är mycket hög. Mobila annonser är upp till fem gånger så effektiva som annonser på vanliga webben. Mobilens unika egenskaper som geografisk positionering och den ständiga tillgängligheten kommer att skapa många nya intressanta annonsytor för annonsörerna. 
 
Har du något exempel på en riktigt bra mobilkampanj?
 – En bra kampanj var AMF:s senaste framtidskampanj, där företaget på ett bra sätt utnyttjade mobilens möjligheter och snyggt kopplade ihop dem med sociala medier. En annan bra kampanj var H&M:s kampanj med David Beckham.


Läs hela artikeln på IDG.se: »