publicist
annonsor
annonsinfo
omoss
nyheter
kontaktaoss
adten
2012-09-10

Mobil displayannonsering omsatte 5,3 milj € i Sverige under 2011

I samband med ett frukostseminarium arrangerat av IAB Sverige, presenterade Tobias Hedström chefsanalytiker hos IRM, delar av IAB Europes årliga AdEx rapport för 2011.

Mediekakan online uppgick till ca 23,4% i Sverige, enligt AdEx. Av totalen står sök och display för den största andelen. Branding blomstrar, främst genom större och mer kreativa format. På den nordiska marknaden spenderar Norge mest på medieköp per invånare.
 
 Den svenska marknaden för enbart displayannonsering i mobilen omsatte 5,3 milj € under 2011.
 
 - Tidigare har vi endast kunnat spekulera i hur stor andel som verkligen varit displayannonsering i mobilen, varför vi med glädje kan konstatera att Ability Mobiles andel låg på hela 13% under 2011, säger Heli Brewitz, VD på Ability Mobile
 
För mer information om AdEx rapporten, kontakta IAB Sverige. För information om prognoser och rapporter gällande den svenska mediemarknaden, kontakta IRM.


Läs mer på Mynewsdesk »